NSF tar på seg strandryddehanskene 9. mai

NSF tar på seg strandryddehanskene

Espen Guttormsen, generalsekretær i Norges Seilforbund, oppfordrer alle seilere til å bidra til en ren kystlinje.
Marin forsøpling er et alvorlig og hurtigvoksende miljøproblem. Hvert år havner flere millioner tonn søppel i havet. Norges Seilforbund har nå blitt en del av Hold Norge Rent og oppfordrer alle landets seilere til å ta i et tak.

Nå vinterstormene har stilnet og isen sluppet taket våkner seilerne av dvalen og lengter ut på sjøen. Synet som møter dem er veldig ofte mer forsøplet enn idyllisk. Vind og strømmer har i løpet av vinteren vasket opp alt fra bildekk, til hansker, sko og fiskeredskap langs hele vår vanligvis vakre kyst.

Vi har alle sett hvor mye søppel som flyter rundt og som til slutt dukker opp i fjæra. Havet er en kilde til liv og ikke en søpleplass. Havet er rekreasjonsområde for over en million nordmenn hvert år, og vi må sørge for at  det er rent. Derfor har Norges Seilforbund engasjert seg i Hold Norge Rent og Strandryddedagen, sier Espen Guttormsen, generalsekretær i NSF.

Hold Norge Rent er en uavhengig forening som jobber for å engasjere frivillige til opprydning av søppel og farlig avfall i norsk natur, og for å forebygge forsøpling. Filosofien bak prosjektet er at «Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt.»

Det er mange seilere plukker søppel når de er ute på tur og foreninger som rydder nærområder jevnlig. Men vi kan alltid gjøre mer, og hvis vi får alle våre 27.000 medlemmer i 119 foreninger til å få en bevisst holdning til å fjerne alt søppel som de ser, vil kysten vår fort bli mye renere. Det fortjener verdens vakreste kyst, sier Guttormsen.

Søppel, plast og skrot som folk som dumper eller kaster fra seg, som blåser bort fra overfylte søppelbøtter, avfall fra industri som dumpes og skrot som folk lar ligge igjen  – havner i havet. Det er et alvorlig miljøproblem og søppelet ødelegger kysten og havbunnen og millioner av sjødyr, fisk og fugler dør årlig ved at de setter seg fast, kutter seg opp eller spiser søppel.

Den 9. mai er den offisielle strandryddedagen, og vi oppfordrer alle landets seilere til å bli med. Sammen kan vi bidra til å få bukt med et alvorlig miljøproblem, sier Espen Guttormsen.

Du kan lese mer om prosjektet og strandryddedagen på www.holdnorgerent.no.