Om Oss

Halden Seilforenings historie

Kappseilas med lystbåter har en lang tradisjon i Iddefjorden og Halden-distriktet. I midten av forrige århundre var postmester Johannes Møller på Svinesund landets ledende konstruktør av hurtige lystbåter, og han vant flere av de første regattaer som ble arrangert her i landet.

Båtene ble bygget på egen slipp ved

"Gamle Svinesund". Han la grunnlaget for organisert seilsport i distriktet, og frem til Den annen verdenskrig ble det drevet kappseilas på Iddefjorden. En tid var det sågar to foreninger, Haldens Seilforening og Iddefjordens Seilforening. Etter krigen hadde seilere i Halden ingen "egen" seilforening, men seilinteresserte haldensere var medlemmer av Kongelig Norsk Seilforening, og enkelte seilte også regattaer i Sarpsborg Seilforening.

I 1967 ble det tatt initiativ til å starte en ny seilforening i byen, og et interimsstyre ble nedsatt. 5. mai 1968 var alle formaliteter i orden og Halden Seilforening ble stiftet. Allerede samme år arrangerte foreningen sin første jolleregatta på Femsjøen.Foreningens jolleseilere fortsatte de neste ti årene å hevde seg i toppen nasjonalt og internasjonalt.

I 1970 startet for første gang en Europajolle i en regatta i Norge, nærmere bestemt i Halden Seilforenings vårregatta på Femsjøen. Foreningen og dens seilere spilte en stor rolle under lanseringen av denne klassen her i landet, og i 1971 arrangerte Halden Seilforening klassens første Norgesmesterskap, og samtidig NM for Optimistjoller på Femsjøen.

Foreningen har også vært medarrangører av "Homlungen Race" på Hvaler, en regatta som ble seilt på den samme banen som den første kjente kappseilas med lystbåter i Norge og ”På Grensen” i samarbeid med Strømstads Segelsellskap.

De siste årene har hovedtyngden av foreningens medlemmer vært kjølbåtseilere. I tur og havseilerklassene har enkelte Halden-båter hevdet seg godt de siste 10-15 årene. Flere Halden båter har også vært på langtur bl.a. til Karibien, de siste årene.

Fra og med våren 2009 ble seilforenings aktiviterer utvidet med bl.a. jolleseiling for barn og ungdom og Onsdagsregattaer i Strømstad.

Fra og med sesongen 2011 er Halden Seilforening også en del av Union Race. Dette er en regattaserie som arrangeres i samarbeid med Sarpsborg Seilforening, Hvaler Seilforening og Strömstad Segelsällskap. I dag har Halden Seilforening omkring 100 medlemmer.